Wszystkie samochody strażackie są zbudowane w podobny sposób i posiadają pewne stałe elementy. Do nich możemy zaliczyć oczywiście:
- Podwozie - samochody strażackie budowane są na podwoziach pojazdów produkowanych seryjnie, o odpowiednio dobranych zespołach i parametrach. Mają wzmocnione zawieszenie, które jest przystosowane do długotrwałego statycznego obciążenia.
- Nadwozie zbudowane ze:
- zwykłych stali węglowych - stosowane coraz rzadziej we współczesnych samochodach pożarniczych,
- stali nierdzewnych - z których wykonuje się struktury nośne nadwozi,
- stopów aluminium - stosowanych na poszycia zewnętrzne i wewnętrzne nadwozi, na zbiorniki na środki gaśnicze, elementy mocujące sprzęt, drabinki, stopnie, barierki na dachu (czasami wykonuje się z nich całe konstrukcje nośne nadwozi)
- tworzyw sztucznych - wykorzystywanych do konstrukcji zbiorników na środki gaśnicze, a w ostatnich latach stosowane również na całe zabudowy (nadwozia kompozytowe).
Do podstawowego wyposażenia samochodu ratowniczo gaśniczego zaliczamy:
- linię szybkiego natarcia,
- zbiornik wody,
- zbiornik środka pianotwórczego,
- dozownik środka pianotwórczego,
- działko wodno-pianowe (opcjonalnie),
- instalację zraszającą (opcjonalnie).
Powyższe elementy tworzą tzw. układ wodno-pianowy, który umożliwia:
- podanie wody nasadami tłocznymi, i/lub za pomocą linii szybkiego natarcia, i/lub z działka zamontowanego na dachu pojazdu,
- podanie wodnego roztworu środka pianotwórczego nasadami tłocznymi,
- napełnienie zbiornika wody z hydrantu,
- napełnienie zbiornika wody za pomocą autopompy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz